MAH Logo

Utskrift från Malmö universitet - $.mah.se

Jesper Sjöström
Associate Professor

Associate Professor of Educational Sciences, especially Science Education. Is the research leader at NMS (the SISEME research environment) and the faculty coordinator for Masters educations in Educational Sciences.


Contact details

E-mail:jesper.sjostrom@mau.se
Telephone:040-6658050
Visiting address: Nordenskiöldsgatan 10, Orkanen, E334a
Mobile:
Fax:
Postal address:Malmö universitet, 205 06 Malmö
Delivery address:40

Google Scholar
Web of Science, ResearcherID, and Publons
  • Publications

  • Selected publications from Malmö University Electronic Publishing.

    Peer-reviewed Journal Articles
    Sjöström, Jesper (2019) "Didactic modelling for socio-ecojustice" Journal for Activist Science and Technology Education;1, 45-56, University of Toronto, (PDF document) (application/pdf)

    Marcelino, Leonardo, Sjöström, Jesper, Marques, Carlos Alberto (2019) "Socio-problematization of green chemistry : enriching systems thinking and social sustainability by education" Sustainability;, 7123, MDPI, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper, Talanquer, Vicente (2018) "Eco-reflexive chemical thinking and action" Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry;, 16-20, Elsevier, ISSN 2452-2236, DOI [länk], URL [länk],

    Sjöström, Jesper (2018) "Didaktik i integrativa lärarprofessionsämnen" Studier i læreruddannelse og -profession;1, 94-119, Læreruddannelsens Ledernetværk (LLN), ISSN 2445-8538, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper (2018) "Science teacher identity and eco-transformation of science education : comparing Western modernism with Confucianism and reflexive Bildung" Cultural Studies of Science Education;1, 147-161, Springer, ISSN 1871-1502, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper, Frerichs, Nadja, Zuin, Vania, Eilks, Ingo (2017) "Use of the concept of Bildung in the international science education literature, its potential, and implications for teaching and learning" Studies in Science Education;, Taylor & Francis, ISSN 0305-7267, DOI [länk],

    Lundström, Mats, Sjöström, Jesper, Hasslöf, Helen (2017) "Responsible Research and Innovation in Science Education : The Solution or The Emperor’s New Clothes?" Sisyphus : Journal of Education;3, 11-27, Institute of Education, University of Lisbon, ISSN 2182-9640, (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper, Eilks, Ingo, Zuin, Vania (2016) "Towards Eco-Reflexive Science Education : A Critical Reflection About Educational Implications of Green Chemistry" Science & Education;3, 321-341, Springer, ISSN 0926-7220, DOI [länk],

    Sjöström, Jesper, Talanquer, Vicente (2014) "Humanizing chemistry education : from simple contextualization to multifaceted problematization" Journal of Chemical Education;8, 1125-1131, American Chemical Society, ISSN 0021-9584, DOI [länk], URL [länk],

    Christensson, Camilla, Sjöström, Jesper (2014) "Chemistry in context : analysis of thematic chemistry videos available online" Chemistry Education Research and Practice (CERP);1, 59-69, The Royal Society of Chemistry, ISSN 1756-1108, DOI [länk],

    Sjöström, Jesper (2013) "Eco-driven chemical research in the boundary between academia and industry : PhD students` views on science and society" Science & Education;10, 2427-2441, Springer, ISSN 1573-1901, DOI [länk],

    Sjöström, Jesper (2013) "Towards Bildung-Oriented Chemistry Education" Science & Education;7, 1873-1890, Springer, ISSN 1573-1901, DOI [länk],

    Scientific Journal Articles
    Eilks, Ingo, Sjöström, Jesper, Hofstein, Avi (2017) "Relevant chemistry education for sustainability" Daruna;, 18-29, The Academic Arab College for Education, ISSN 2312-6051, (PDF document) (application/pdf)

    Eilks, Ingo, Sjöström, Jesper, Zuin, Vânia (2017) "The responsibility of Chemists for a better world : challenges and potentialities beyond the lab" Revista Brasileira de Ensino de Química;1, 97-106, Editora Átomo, ISSN 1809-6158, URL [länk],

    Articles
    Sjöström, Jesper (2019) "CoRe : ett didaktiskt verktyg för planering och professionsutveckling" ATENA Didaktik;1, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID, ISSN 2003-3486, DOI [länk], URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper (2018) "Allt mer forskning om naturvetenskap i förskolan" Linköpings universitets webb;, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Linköpings universitet, URL [länk],

    Sjöström, Jesper (2017) "Vilka kunskaper behöver lärare i naturkunskap?" Skola & Samhälle;20170413, Föreningen skola och samhälle, ISSN 2001-6727,

    Sjöström, Jesper (2013) "Kemi : ett ämne klämt mellan biologi och fysik" Origo;2013-11-26, 5, Lärarförbundet, ISSN 2000-1940, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper (2012) "Mer om ljusförsöket och dess drygt 200-åriga historia" Kemilärarnas Resurscentrum Informationsbrev;64, s. 16, Kemilärarnas Resurscentrum (KRC), Stockholms universitet, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Chapters in Monographs
    Eilks, Ingo, Sjöström, Jesper, Mahaffy, Peter | Akpan, Ben (red./ed.) (2019) Science and technology education for society and sustainability. Science Education: Visions of the Future, Abuja, Nigeria: Next Generation Education, 321-333, ISBN 978-978-975-037-5, 978-978-975-036-8, 978-978-52161-2-7,

    Zeyer, Albert, Álvaro, Nuria, Arnold, Julia, Benninghaus, Christian, Hasslöv, Helen, Kremer, Kerstin, Lundström, Mats, Mayoral, Olga, Sjöström, Jesper, Sprenger, Sandra, Gavidia, Valentin, Keselman, Alla | McLoughlin, Eilish, Finlayson, Odilla E., Erduran, Sibel, Childs, Peter (red./ed.) (2019) Adressing complexity in Science|Environment|Health pedagogy. Bridging Research and Practice in Science Education : Selected Papers from the ESERA 2017 Conference, Springer, 153-170, ISBN 978-3-030-17219-0, ISSN 2213-3623, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper | Stolpe, Karin, Höst, Gunnar, Larsson, Andreas (red./ed.) (2019) Didaktisk modellering. Forum för forskningsbaserad NT-undervisning (FobasNT) Forum för forskningsbaserad NT-undervisning : Bidrag från konferensen FobasNT18 13-14 mars 2018 i Norrköping, Linköping University Electronic Press, 121-132, ISBN 978-91-7685-044-2, (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper | Stolpe, Karin, Höst, Gunnar (red./ed.) (2019) Didaktisk modellering av (meta)kemi : samhällsfrågor och kemins karaktär som en integrerad del av kemiundervisning för allmän bildning. Kemi för alla : Bidrag från konferensen 1-2 oktober 2018 i Stockholm arrangerad av Kemilärarnas resurscentrum Kemi för alla, Linköping University Electronic Press, 73-86, ISBN 978-91-7929-960-6, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper | Insulander, Eva, Selander, Staffan (red./ed.) (2018) Bildning som didaktisk ledstjärna. Att bli lärare, Liber, 32-37, ISBN 978-91-47-12285-1, URL [länk],

    Sjöström, Jesper, Eilks, Ingo | Dori, Yehudit Judy, Mevarech, Zemira R., Baker, Dale R. (red./ed.) (2018) Reconsidering different visions of scientific literacy and science education based on the concept of Bildung. Cognition, Metacognition, and Culture in STEM Education, Springer, 65-88, ISBN 978-3-319-66659-4, ISSN 2213-2236, DOI [länk], URL [länk],

    Sjöström, Jesper, Rydberg, Christian | Eilks, Ingo, Markic, Silvija, Ralle, Bernd (red./ed.) (2018) Towards transdisciplinary Didaktik : didactic modelling of complex controversial issues teaching for reflexive Bildung and sustainability. Building Bridges Across Disciplines for Transformative Education and a Sustainable Future, Shaker Verlag, 3-15, ISBN 978-3-8440-6255-7, ISSN 1610-3912, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Eilks, Ingo, Sjöström, Jesper, Zuin, Vânia G. | Zuin, Vânia G. (red./ed.) (2018) Reflecting on models for science education for sustainable development based on different interpretations of scientific literacy and with reference to Bildung. Environments : technoscience and its relation to sustainability, ethics, aesthetics, health and the human future, Brazilian Humboldt Kolleg, EdUFSCar, São Carlos Federal University Press, 25-35, ISBN 978-85-906962-6-1,

    Hahl, Kaisa, Juuti, Kalle, Lampiselkä, Jarkko, Lavonen, Jari, Uitto, Anna (red./ed.) | Belova, Nadja, Dittmar, Johanna, Hansson, Lena, Hofstein, Avi, Nielsen, Jan Alexis, Sjöström, Jesper, Eilks, Ingo (2017) Cross-curricular goals and raising the relevance of science education. Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research - selected papers from the ESERA 2015 conference, Springer, 297-307, ISBN 978-3-319-58684-7, 978-3-319-58685-4, ISSN 2213-3623, DOI [länk],

    Eilks, Ingo, Hofstein, Avi (red./ed.) | Sjöström, Jesper, Rauch, Franz, Eilks, Ingo (2015) Chemistry education for sustainability. Sense Publishers, 163-184, ISBN 978-94-6300-173-1, URL [länk],

    Sjöström, Jesper, Stenborg, Emelie (2014) Teaching and learning for critical scientific literacy : communicating knowledge uncertainties, actors interplay and various discourses about chemicals. Shaker Verlag, 37-48, ISBN 978-3-8440-3150-8, ISSN 1610-3912, (PDF document) (application/pdf)

    Conference Contributions
    Sjöström, Jesper (2019) "Didactic modelling for eco-reflexive Bildung" Nordic Conference on? Teaching and Learning in Curriculum Subjects (NOFA), (other) 194-194,

    Sjöström, Jesper, Eilks, Ingo (2019) "Didactic models and modelling for sustainability" European Science Education Research Association (ESERA), (other)

    Sjöström, Jesper (2018) "Ämnesdidaktikens karaktär och arbetssätt" Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), (other)

    Sjöström, Jesper (2018) "Bildung-oriented science education for citizenship and sustainability" Korean Association for Science Education (KASE) International Conference, (other)

    Sjöström, Jesper (2018) "(Ämnes)didaktik som lärares vetenskap" Lärarutbildningskonventets vårkonferens, (other)

    Sjöström, Jesper (2017) "General Subject Didactics : Core Knowledge and Perspectives" NOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference (Nordic conference on school subjects), (other)

    Sjöström, Jesper (2017) "Vision III: Framing STEM education with moral-philosophical-existential-political alternatives" The 12th Conference of the European Science Education Research Association - ESERA, (other) http://keynote.conference-services.net/resources/444/5233/pdf/ESERA2017_0771_paper.pdf, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Reports
    Sjöström, Jesper | Vallberg Roth, Ann-Christine, Aasa, Sverker, Ekberg, Jan-Eric, Holmberg, Ylva, Sjöström, Jesper, Stensson, Catrin (red./ed.) (2019) Vad kan känneteckna undervisning i förskola med fokus på naturvetenskap, däribland kemi?. Malmö universitet, 89-104, (PDF document) (application/pdf)

    Sjöström, Jesper | Vallberg Roth, Ann-Christine, Aasa, Sverker, Ekberg, Jan-Eric, Holmberg, Ylva, Sjöström, Jesper, Stensson, Catrin (red./ed.) (2019) Vad kan känneteckna undervisning i förskola med fokus på hållbar utveckling?. Malmö universitet, 118-129, (PDF document) (application/pdf)
  • Other tasks and merits

  • Research leader at the Department of Science-Mathematics-Society.

blackbox blackbox
JESPER SJÖSTRÖM
PROFESSOR, BITRÄDANDE
graybackground
Malmö högskola
Lärande och samhälle
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 10
Postadress: 
  Malmö universitet  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  , rum Orkanen, E334a, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö

			
work 040-6658050
photo of Jesper Sjöström Jesper Sjöström