MAH Logo

Utskrift från Malmö universitet - $.mah.se

Clas Olander
professor, biträdande

När det gäller undervisning, forskning och samverkan arbetar jag främst med elevers meningsskapande processer, lärares kollegiala lärande och studenters utveckling av professionskunnande.

Fokus hamnar ofta på relationen språk- och kunskapsutveckling där forskningen rör literacy i spannet disciplinary literacy och allmän literacy. Inom samverkan tar det sig ofta uttryck i praktikutvecklande med skolor/lärare och inom lärar- och forskarutbildning undervisar och handleder jag med fokus stöttning av språkutvecklande arbetssätt.

Har lärarlegitimation i biologi, kemi, fysik och matematik (högstadiet) samt biologi, kemi, naturkunskap och miljövetenskap (gymnasiet).


Forskningsprogram

Disciplinary literacy and inclusive teaching pil visa

Fakulteter och institutioner

Fakulteten för lärande och samhälle (LS) pil visa
Institutionen för Naturvetenskap, Matematik och Samhälle pil visa

Kontaktuppgifter

E-post:clas.olander@mau.se
Telefon:040-6658655
Besöksadress: Nordenskiöldsgatan 10, Orkanen, E404
Mobil:
Fax:
Postadress:Malmö universitet, 205 06 Malmö
Hämtställe:40

Orchid
ResearcherID
Google Scholar
Föreläsning: Språk-och kunskapsutveckling
Researchgate
  • Publikationer

  • Senaste publikationerna från Malmö University Electronic Publishing.

    2019 | Konferensbidrag
    Teachers’ reflections on science education from a language perspective
    Olander Clas, Hajer Maaike, Jakobsson Anders

    2018 | Konferensbidrag
    A didactic model to develop teachers’ practices and handling didactical dilemmas while teaching controversial socioscientific issues
    Rydberg Christian, Olander Clas, Sjöström Jesper

    2018 | Konferensbidrag
    Didactical dilemmas while teaching controversial socio-scientific issues
    Rydberg Christian, Olander Clas, Sjöström Jesper

    2018 | Artikel i tidskrift
    Considering Grand Challenges in Biology Education
    McComas William, Reiss Michael, Dempster Edith, Chung Lee Yeung, Olander Clas, Clément Pierre, Boerwinkel Dirk Jan, Waarlo Arend Jan

    2018 | Artikel i tidskrift
    Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
    Olander Clas, Wickman Per-Olof, Tytler Russell, Ingerman Åke

    Länk till alla publikationer i DIVA.
    Tidigare publikationer
  • Övriga uppdrag och meriter

  • När det gäller undervisning, forskning och samverkan arbetar jag främst med elevers meningsskapande processer, lärares kollegiala lärande och studenters utveckling av professionskunnande. Har lärarlegitimation i biologi, kemi, fysik och matematik (högstadiet) samt biologi, kemi, naturkunskap och miljövetenskap (gymnasiet).

blackbox blackbox
CLAS OLANDER
PROFESSOR, BITRÄDANDE
graybackground
Malmö högskola
Lärande och samhälle
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 10
Postadress: 
  Malmö universitet  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  Orkanen, rum Orkanen, E404, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö

			
work 040-6658655
photo of Clas Olander Clas Olander