MAH Logo

Utskrift från Malmö högskola - $.mah.se

Simon Niedenthal
universitetslektor

Vilken roll har våra sinnen i hur vi upplever spel och spelande? Vilka är de legitima njutningarna av digitala spel? Hur kan vi utvidga den sinnliga och kroppsliga upplevelsen av spel i nya medier?

Min forskning om spel är designorienterad och berör spelestetik, spelande som känslostimuli, och speltestprocesser för innovativ speldesign. Jag har en brokig bakgrund, med en kandidateexamen i fotografi, en masters i medeltida engelsk litteratur, och jag har doktorerat i interaktionsdesign. 2008 disputerade jag med avhandlingen Complicated Shadows: the Aesthetic Significance of Simulated Illumination in Digital Game, om ljussättningen i datorspel och hur det upplevs av och påverkar spelaren. Jag har jobbat med att knyta täta kontakter med lokala spelutvecklare, exempelvis företaget Ubisoft Massive, som jag arbetade med 2006 under utveckingen av ett strategispel. Förutom att undervisa i interaktionsdesign, visuell kommunikation och speldesign, är jag även handledare för studenter på kandidat- och mastersnivå, samt doktorander.

Kontaktuppgifter

E-post:simon.niedenthal@mah.se
Telefon:040-66 57164
Besöksadress: Nordenskiöldsgatan 1, NI
Mobil:
Fax:
Postadress:Malmö högskola, Kultur och samhälle, 205 06 Malmö
Hämtställe:71

  • Publikationer

  • I urval från Malmö University Electronic Publishing.

    Avhandling
    Niedenthal, Simon (2008) Complicated Shadows: The Aesthetic Significance of Simulated Illumination in Digital Games. Blekinge Technical University, ISBN 978-91-7295-142-6, ISSN 1653-2090, . (PDF document) (application/pdf)

    Vetenskapliga artiklar med peer-review
    Niedenthal, Simon (2012) "Skin Games: Fragrant Play, Scented Media and the Stench of Digital Games" Eludamos: Journal for Computer Game Culture;1, 1-31, Singapore-MIT GAMBIT Game Lab, ISSN 1866-6124, (PDF document) (application/pdf)

    Niedenthal, Simon (2010) "Indoor Fireworks: The Pleasures of Digital Game Pyrotechnics" Eludamos: Journal for Computer Game Culture;1, 69-83, Singapore-MIT GAMBIT Game Lab, ISSN 1866-6124, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Seif El-Nasr, Magy, Al-Saati, Maha, Niedenthal, Simon, Milam, David (2008) "Assassin`s Creed: A Multi-Cultural Read" Loading . . .;3, Simon Fraser University, ISSN 1923-2691, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Knez, Igor, Niedenthal, Simon (2008) "Lighting in digital game worlds: effects on affect and play performance" CyberPsychology and Behavior;2, 129-137, Mary Ann Liebert, ISSN 1802-7962, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Seif El-Nasr, Magy, Niedenthal, Simon, Knez, Igor, Almeida, Priya, Zupko, Joseph (2007) "Dynamic Lighting for Tension in Games" Game Studies: the international journal of computer game research;1, IT University Copenhagen, ISSN 1604-7982, URL [länk],

    Niedenthal, Simon (2002) "Learning from the Cornell Box" LEONARDO;3, 249-254, MIT Press, ISSN 1530-9282, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Niedenthal, Simon (1993) "Glamourized Houses : Neutra, Photography, and the Kaufmann House" Journal of Architectural Education;2, 101-112, Blackwell Publishing, ISSN 1046-4883, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Antologibidrag
    Perron, Bernard (red./ed.) | Niedenthal, Simon (2009) Patterns of Obscurity: Gothic Setting and Light in Resident Evil 4 and Silent Hill 2. Mc Farland & Company, Inc., 168-180, ISBN 978-0-7864-4197-6, (PDF document) (application/pdf)

    de Castell, Suzanne, Jenson, Jennifer (red./ed.) | Niedenthal, Simon (2007) Shadowplay: Simulated Illumination in Game Worlds. Peter Lang, 221-228, ISBN 978-0-8204-8643-7, (PDF document) (application/pdf)

    Skare, Roswitha, Lund, Niels Windfeld, Vårheim, Andreas (red./ed.) | Niedenthal, Simon (2007) Documents of Light: Three Case Studies and a Preliminary Model for Organizing Light Knowledge. Peter Lang, 153-164, ISBN 978-3-631-56294-9, (PDF document) (application/pdf)

    Streitz, Norbert, Kameas, Achilles, Mavrommati, Irene (red./ed.) | Ehn, Pelle, Eriksen, Mette Agger, Linde, Per, Peterson, Bo, Niedenthal, Simon, Binder, Thomas, Jacucci, Giulio, Kuutti, Kari, De Michelis, Giorgio, Rumpfhuber, Andres, Wagner, Ina (2007) Opening the Digital Box for Design Work - Supporting performative interactions, using inspirational materials and configuring of place. Springer Verlag, The Disappearing Computer, 50-76, ISBN 3-540-72725-6, ISSN 0302-9743,

    Bolvig, Axel, Lindley, Phillip (red./ed.) | Niedenthal, Simon (2003) Six St. Jeromes: notes on the technology and uses of computer lighting simulations. Brepol Publishers, 131-138, ISBN 2-503-51155-4, ISSN 99-2977035-6, (PDF document) (application/pdf)

    Konferensbidrag
    Niedenthal, Simon (2009) "What We Talk About When We Talk About Game Aesthetics" (peer-review paper) DiGRA Online Library, (PDF document) (application/pdf)

    Niedenthal, Simon (2007) "Real-Time Sweetspot: The Multiple Meanings of Game Company Playtests" (peer-review paper) DiGRA, (PDF document) (application/pdf)
blackbox blackbox
SIMON NIEDENTHAL
UNIVERSITETSLEKTOR
graybackground
Malmö högskola
Kultur och samhälle
Konst, kultur och kommunikation - K3
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 1
Postadress: 
  Malmö högskola  
Kultur och samhälle  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  NI, rum NI, Nordenskiöldsgatan 1, Malmö

			
work 040-66 57164
photo of Simon Niedenthal Simon Niedenthal