MAH Logo

Utskrift från Malmö högskola - $.mah.se

Jonas Qvarsebo
universitetslektor

citat Jag intresserar mig för frågor om utbildning, fostran, styrning och medborgarskap i skärningsfältet stat, civilsamhälle och individ. citat
Lektor vid Barn-Unga-Samhälle. Lektor i utbildningsvetenskap med inriktning barndom och ungdom i skola och samhälle.

Forskningsintressen:

Mina forskningsintressen kretsar kring barndom och skola i ett historiskt perspektiv. Jag har särskilt intresserat mig för skolan som en arena där barn och ungdomar observerats, klassificerats och formats på olika sätt. Inspirerad av bland andra Michel Foucault har jag fokuserat på de olika kunskaper och tekniker som växt fram i anslutning till det obligatoriska skolväsendet, och som har haft skolbarnen som objekt, och vilka konsekvenser detta har fått för barndomens utformning och barns livsvillkor. Jag intresserar mig också för frågor om medborgarskap i skärningsfältet stat och civilsamhälle och ungdomskultur.

Publikationer:

Qvarsebo, Jonas & Axelsson, Thom (2017), Maktens skepnader: Maktanalys i Foucaults anda, Lund

Qvarsebo, Jonas & Lalander, Philip (2016) "The Meaning and Performance of Punk in a Local Swedish Context, EDUCARE 2016:2

Qvarsebo, Jonas & Lalander, Philip (2014) Punk i Peking: Motstånd, attityd och mening, Malmö

Qvarsebo, Jonas & Axelsson, Thom (2014) "Lutherans, Value People or US Citizens? The Ever Present Dream of the Good Citizen", in Fejes, Andreas, Nicoll, Kathy (Red.) Confession, Education and Lifelong Learning, London

Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red.) (2014) Styrningskonst på utbildningsarenan: Upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs , Lund

Qvarsebo Jonas, Axelsson, Thom, Balldin, Jutta (2014) "Upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs", i Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red.) Styrningskonst på utbildningsarenan: Upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs , Lund

Qvarsebo Jonas & Axelsson Thom (2014) "Värdegrund och livskunskap som styrningsteknologier", i Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red.) Styrningskonst på utbildningsarenan: Upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs, Lund

Qvarsebo, Jonas (2013) “Konfessionella friskolor, religion och toleransens gränser”, i Lars Trägårdh, Hanna Hallin, Lars Skov Henriksen och Per Selle (red.), Civilsamhället klämt mellan stat och kapital, Stockholm

Qvarsebo, Jonas, “Swedish progressive school politics and the disciplinary regime of the school, 1946–1962: a genealogical perspective”, Paedagogica Historia: International Journal of the History of Education, Volume 49:2, 2013, p 217-235

Qvarsebo, Jonas & Axelsson, Thom (2011), ”Skapandet av den normala barndomen”, i Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år, Stockholm

Qvarsebo, Jonas & Tallberg Broman, Ingegerd (red.) (2010), Från Storslagna visioner till professionell bedömning, Rapporter om utbildning, Malmö

Qvarsebo, Jonas (2010), ”Skola, fostran och styrning – några historiska linjer”, i Qvarsebo, Jonas & Tallberg Broman, Ingegerd (red.) (2010), Från Storslagna visioner till professionell bedömning, Rapporter om utbildning, Malmö

Qvarsebo, Jonas & Axelsson, Thom (2010), ”Barndomens historiska framväxt”, i Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm

Qvarsebo, Jonas (2009), ”Grundskolereformen och talet om differentieringen. Differentieringsfrågan och konstruktionen av barns och ungas olikheter”, i Lind, Judith et al (red.), Historien, barnen och barndomarna: Vad är problemet?, Linköping

Qvarsebo, Jonas (2007), "Skolaga, disciplin och historiens ironi. Vad hände med den progressiva visionen?", Locus, tidskrift för forskning om barn och ungdomar, nr 1-2, 2007

Qvarsebo, Jonas (2006), Skolbarnets fostran. Enhetsskolan, agan och politiken om barnet 1946-1962 (Diss.), Linköping.

Qvarsebo, Jonas, ”Hemmafruns sista suck”, Populär historia, nr 3, 2006.

Qvarsebo, Jonas (2006), ”Det önskvärda skolbarnet. Diskurser om barn och fostran i svensk Lärartidning 1946-1962”, i Normalitetens förhandling och förvandling. En antologi om barn, skola och föräldraskap, Lind, Judith (red.), Lund.

Judith Areschoug, Thom Axelsson, Thomas Dahl, Eva Gullberg, Anne-Li Lindgren, Cecilia Lindgren, Jonas Qvarsebo & Bengt Sandin, ”Childhood and the State – the State of Childhood”, Historisk tidskrift, nr 1, 2004.

Qvarsebo, Jonas, "En ny människa för en ny familj", Tvärsnitt: Humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, nr 3, 2002.


Kontaktuppgifter

E-post:jonas.qvarsebo@mah.se
Telefon:040-66 58348
Besöksadress: Nordenskiöldsgatan 10, OR:A228
Mobil:
Fax:
Postadress:Malmö högskola, Lärande och samhälle, 205 06 Malmö
Hämtställe:40

  • Publikationer

  • I urval från Malmö University Electronic Publishing.

    Vetenskapliga artiklar med peer-review
    Qvarsebo, Jonas (2012) "Swedish progressive school politics and the disciplinary regime of the school 1946-1962 : a genealogical perspective" Paedagogica Historica;2, 217-235, Taylor & Francis, ISSN 1477-674X, DOI [länk],

    Böcker
    Qvarsebo, Jonas (red./ed.) | (2016) EDUCARE 2016:2 Conference issue: politics of identity, activism and pedagogy in punk of hip-hop studies. Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle, 98, ISBN 978-91-7104-700-7, 978-91-7104-701-4, ISSN 1653-1868, (PDF document) (application/pdf)

    Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red./ed.) | (2014) Styrningskonst på utbildningsarenan : upphöjda begrepp i svensk utbildningdiskurs. Studentlitteratur, 163, ISBN 978-91-44-09568-4,

    Lalander, Philip, Qvarsebo, Jonas (2014) Punk i Peking : motstånd, attityd och mening. Peking studio, 191, ISBN 978-91-637-6362-5,

    Antologibidrag
    Fejes, Andreas, Nicoll, Katherine (red./ed.) | Qvarsebo, Jonas, Axelsson, Thom (2015) Are we constructing Lutherans, people with values or US citizens?. Routledge, 146-158, ISBN 9781317650133, 9780415833813, URL [länk],

    Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red./ed.) | Axelsson, Thom, Qvarsebo, Jonas (2014) Värdegrund och livskunskap som styrningsteknologier. Studentlitteratur, 163, ISBN 978-91-44-09568-4,

    Axelsson, Thom, Balldin, Jutta, Qvarsebo, Jonas (red./ed.) | Qvarsebo, Jonas, Axelsson, Thom, Balldin, Jutta (2014) Upphöjda begrepp i svensk utbildningsdiskurs. Studentlitteratur, 1-20, ISBN 978-91-44-09568-4,

    Persson, Sven, Riddersporre, Bim (red./ed.) | Axelsson, Thom, Qvarsebo, Jonas (2011) Perspektiv på skola och barndom. Natur & Kultur, 25-43, ISBN 978-91-27-13005-0, URL [länk],

    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (2010) Från storslagna visioner till professionell bedömning: Inledning. Malmö Högskola, Lärarutbildningen, s 9-13, ISSN 1101-7643, (PDF document) (application/pdf)

    Riddersporre, Bim, Persson, Sven (red./ed.) | Axelsson, Thom, Qvarsebo, Jonas (2010) Barndomens historiska framväxt. Natur och kultur, s 39-60, ISBN 978-91-27-12111-9,

    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (red./ed.) | Axelsson, Thom (2010) Att lära sig välfärdsstatens normer. Malmö högskola, s 43-60, ISSN 1101-7643, (PDF document) (application/pdf)

    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (red./ed.) | Månsson, Annika (2010) Genuspositioner i förskolan - barns möjligheter och begränsningar. Lärarutbildningen, Malmö högskola, s 148-160, ISSN 1101-7643, (PDF document) (application/pdf)

    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (red./ed.) | Vallberg Roth, Ann-Christine (2010) Bedömning av barn i förtätad kommunikation. Malmö högskola, 93-107, ISSN 1101-7643, URL [länk],

    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (red./ed.) | Lilja, Peter (2010) Globalisering, utbildningsreformer och nya förutsättningar för läraryrket. Lärarutbildningen, Malmö högskola, 206-220, ISSN 1101-7643, (PDF document) (application/pdf)

    Konferensbidrag
    Qvarsebo, Jonas (2007-10) "Progressive School Politics and the Disciplinary Regimes of the Classroom – a Genealogical perspective." (peer-review paper)

    Qvarsebo, Jonas (2007) "Corporal Punishment, Disciplinary Regimes and the Irony of History" (paper) (PDF document) (application/pdf)

    Rapporter
    Qvarsebo, Jonas, Tallberg Broman, Ingegerd (red./ed.) | (2010) Från storslagna visioner till professionell bedömning - Om barndom, utbildning och styrning. Malmö högskola, Lärarutbildningen, 220, ISSN 1101-7643, (PDF document) (application/pdf)
blackbox blackbox
JONAS QVARSEBO
UNIVERSITETSLEKTOR
graybackground
Malmö högskola
Lärande och samhälle
Barn unga och samhälle
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 10
Postadress: 
  Malmö högskola  
Lärande och samhälle  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  Orkanen, rum OR:A228, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö

			
work 040-66 58348
photo of Jonas Qvarsebo Jonas Qvarsebo