MAH Logo

Utskrift från Malmö högskola - $.mah.se

Lisbeth Amhag
universitetslektor

citat Jag intresserar mig för pedagogik i distansundervisning och mobilt, nätbaserat samarbetslärande samt reflektion självvärdering i praktiken. citat

Lisbeth Amhag är universitetslektor och fil.dr. i pedagogik/nätbaserat lärande vid Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola. Sedan 2002 har Lisbeth fortbildat lärare och undervisat studenter, varit kursledare och examinator på grund-, avancerad- och forskarnivå via distans och på campus. Har publicerat flera nationella och internationella artiklar, bokkapitel och konferensbidrag om pedagogik och didaktik i distansundervisning och datorstött kollaborativt lärande med fokus på responsgivning och formativa bedömningsprocesser. Är aktiv i vidareutvecklingen av modern distansundervisning och forskning om interaktiva webinarier (WEB-baserade semINARier) och webbaserade examinationer. Ingår i redaktionen för tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige (http://pedagogiskforskning.se). Lisbeth erhöll Malmö högskolas pedagogiska utmärkelse 2010 med studenternas motivering att vara "kunnig, seriös och krävande". Tidigare har Lisbeth arbetat som vårdlärare, gymnasielärare i media, TV-journalist och webbredaktör.


Kontaktuppgifter

E-post:lisbeth.amhag@mah.se
Telefon:040-6658239
Besöksadress: Nordenskiöldsgatan 10, Orkanen, E422
Mobil:
Fax:
Postadress:Malmö högskola, 205 06 Malmö
Hämtställe:40

Postdoktorprogram för kompetensutveckling
  • Publikationer

  • I urval från Malmö University Electronic Publishing.

    Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel (2017) "Pedagogik som profession" Pedagogisk Forskning i Sverige;1-2, 3-8, Pedagogisk Forskning i Sverige, ISSN 1401-6788, (PDF document) (application/pdf)

    Avhandling
    Amhag, Lisbeth (2010) Mellan "jag" och andra. Nätbaserade studentdialoger med argumentering och responsgivning för lärande. Malmö högskola, Lärarutbildningen, 158 s, ISBN 978-91-86295-08-0, ISSN 1651-4513, . (PDF document) (application/pdf)

    Lic. uppsats
    Amhag, Lisbeth (2009) Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger: Dialogiska och medierande redskap för lärande. Malmö högskola, Lärarutbildningen, 138, ISBN 978-91-976140-8-5, ISSN 1653-6037, . (PDF document) (application/pdf)

    Vetenskapliga artiklar med peer-review
    Amhag, Lisbeth (2017) "Mobile-Assisted Seamless Learning Activities in Higher Distance Education" International Journal of Higher Education;3, 70-81, Sciedu Press, ISSN 1927-6044, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel (2015) "Förord : det pedagogiska fältet" Pedagogisk forskning i Sverige;1-2, 3-7, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, ISSN 1401-6788, (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2013) "Creativity in and between Collaborative Peer Assessment Processes in Higher Distance Education" Creative Education;7A, 94-104, Scientific Research Publishing, ISSN 2151-4771, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2013) "Introduktion om medie- och informationskunnighet" 4-9, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, ISSN 1401-6788, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2013) "Utvecklingen av distansundervisning och pedagogik i datorstött lärande" 127-140, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, ISSN 1401-6788, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2011) "Students’ Argument Patterns in Asynchronous Dialogues for Learning" Research highlights in technology and teacher education;, 137-144, Society for Information Technology and Teacher Education, ISSN 2161-7945, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth, Jakobsson, Anders (2009) "Collaborative Learning as a Collective Competence when Students Use the Potential of Meaning in Asynchronous Dialogues" Computers & Education;3, 656-667, Elsevier, ISSN 0360-1315, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Antologibidrag
    Holland, Janet (red./ed.) | Amhag, Lisbeth (2016) Mobile technologies for student centered learning in a distance higher education program. IGI Global, 184-199, ISSN 9781522500698, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Småberg, Thomas, Eklöf, Anders (red./ed.) | Amhag, Lisbeth (2013) Forskning om och tillämpning av formativ bedömning för lärande. Tankesmedjan, 52-65, ISSN 1654-4749, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel, Leijon, Marie (red./ed.) | Kupferberg, Feiwel (2013) Medierat lärande och pedagogisk teori. Studentlitteratur, 15-51, ISBN 978-91-44-08466-4,

    Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel, Leijon, Marie (red./ed.) | Amhag, Lisbeth (2013) Kamratrespons och självvärdering i nätbaserat lärande. Studentlitteratur, 95-123, ISBN 978-91-44-08466-4, (Word document) (application/msword)

    Amhag, Lisbeth (2012) High school students’ argument patterns in online peer feedback. IGI Global, 711-723, ISBN 978-1-4666-2122-0, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth, Nilsson, Bengt J (2010) e-Läranderesurser i Sverige. s 397-410, ISBN 978-91-633-7777-8, (PDF document) (application/pdf)

    Konferensbidrag
    Amhag, Lisbeth (2017) "Teaching and learning with Mobile-assisted Seamless Learning activities in Higher Distance Education" NERA 2017 Congress, (other) 390, nr 596, NERA,

    Arnedillo Sánchez, Inmaculada, Isaias, Pedro (red./ed.) | Amhag, Lisbeth (2015) "Learner centered experiences with flipped classroom and mobile online webinars in distance higher education program" (peer-review paper) 99-103, IADIS, International Association for Development of the Information Society, ISBN 978-989-8533-36-4, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2013) "Collective webinars in higher distance education" (peer-review paper) AACE, E-Learn 2013, (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2011) "E-didactic Strategies with Peer Feedback Processes for Online Learning" , (peer-review paper) 292-297, DeMSET 2011, (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2010) "Studenters argumentmönster i nätbaserade dialoger för lärande" Nordisk lärarutbildningskonferens "Att lære æt vare lærer", (peer-review paper) URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2009) "Student’s Voices and Meaning Potentials in Asynchronous Dialogues" , (peer-review paper) (PDF document) (application/pdf)

    Amhag, Lisbeth (2008) "Bedömningsmatriser och självvärdering – om studenters delaktighet och lärande" Proceedings NU2008, (peer-review paper) 291-295, CED, ISBN 978-91-977974-1-2, (PDF document) (application/pdf)

    Övrig publicering
    Amhag, Lisbeth (2010) "Between I and other in written web-based dialogues" (PDF document) (application/pdf)
  • Övriga uppdrag och meriter

  • Filosofie doktorsexamen i pedagogik dec. 2010 med avhandlingen: MELLAN JAG OCH ANDRA. Nätbaserade studentdialoger med argumentering och responsgivning för lärande

    Filosofie licentiatexamen i pedagogik med uppsatsen POTENTIALEN OCH RÖSTERNA I NÄTBASERADE DIALOGER. Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Handledarutbildning inom forskarutbildningen, 2011

    Forskarutbildning i pedagogik, 90 hp, omfattar tio forskarkurser på dr. nivå i kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoder/analyser/litteraturstudier

    Filosofie magisterexamen i pedagogik (240 hp)

    Filosofie kandidatexamen i pedagogik (187,5 hp)

    Gymnasielärarexamen, yrkesinriktning Medieprogrammet (60 hp)

    Högskoleutbildning i Medieteknik, Mediekunskap, Manus för ljud & bild och Informationsteknik (97,5 hp)

    Yrkesbakgrund: Gymnasielärare i media, Halmstad kommun (1999-2002). Journalist TV4 Halland (1993-1999). Produktionsassistent Mediavision AB, Halmstad (1990-1993). Leg. tandhygienist, arbetsledare och lärare i vårdområdet, Länssjukhuset, Landstinget Halland (1976-1990).

blackbox blackbox
LISBETH AMHAG
UNIVERSITETSLEKTOR
graybackground
Malmö högskola
Lärande och samhälle
Skolutveckling och ledarskap
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 10
Postadress: 
  Malmö högskola  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  , rum Orkanen, E422, Nordenskiöldsgatan 10, Malmö

			
work 040-6658239
photo of Lisbeth Amhag Lisbeth Amhag